טיפים לפסח באדיבות חלי ממן קבוצות תמיכה לאורח חיים בריא

אביב הגיע, ואיתו תחושת הקלילות והניחוחות באוויר. במשך השבוע של חג הפסח, אנו כיהודים מסמנים את יציאת אבותינו מעבדות לחירות באמצעות מנהגים שונים וביניהם אכילת מצות, חרוסת, שתיית יין ועוד.

חג הפסח הינו אחד החגים הכי עתירי קלוריות. הוא מאופיין בשולחנות עמוסים אוכל, פיקניקים וטיולים שבמרכזם נמצא האוכל. בחג זה ישנה נטייה לעלות בממוצע כשניים-שלושה קילוגרם. אז איך עוברים את חג הפסח בשלום? מה עושים עם השמן, הביצים והקינוחים בשבוע הזה ואיך מוצאים תחליף למצות?

חלי ממן מייסדת קבוצות תמיכה לאורח חיים בריא מעניקה לנו רעיונות, טיפים וקצת משמעת עצמית כדי לעבור את חג הפסח בצורה בריאה ולהישאר במשקל תקין:

מצה במקורה היא מזון פשוט – קמח ומים. אך ערכה הקלורי והתזונתי מקביל ל 2 פרוסות לחם (מכילה כ- 150 קלוריות ליחידה). מצה מחיטה מלאה מכילה מעט פחות קלוריות והמון סיבים תזונתיים, ובמצת ביצים אין הבדל גדול בקלוריות ממצה רגילה ואחוזי השומן בה גבוהים יחסית. כמובן שתוספת שוקולד, הוספת גבינות ואגוזים למיניהם או טיגון המצה מוסיפים משמעותית לערך הקלורי של הארוחה. מצה עם שוקולד למריחה מכילה כ- 420 קלוריות ומצה מטוגנת בביצה מכילה כ- 220 קלוריות.

1

למה בעצם אוכלים מצות? כשבני ישראל יצאו ממצרים לא הספיק בצקם לתפוח, ולכן הם אכלו מצות. אנחנו מצווים לראות את עצמינו בכל דור ודור כאילו אנחנו יצאנו ממצרים ולכן אנו מזדהים ואוכלים מה שהם אכלו – מצות! אבל, בואו לא נחמיץ את הנקודה. לעם ישראל שיצא ממצרים לא היו מצה קלה או שוקולד למרוח על המצה, ולא נראה שהיה להם זמן לטגן מצה-בריי.. אז, אם אנחנו רוצים להרגיש כמו עם ישראל שיצא ממצרים, בואו נעשה את זה באמת! ננסה להזדהות עם התחושות ולוחות הזמנים ולאכול בהתאם.

שמן – כמעט בכל בית ישנם מאכלי חג מסורתיים מטוגנים. נסו להימנע מכל סוגי המצות והלביבות המטוגנות. העדיפו פשטידות אפויות בתנור. השתמשו במתכוני הפשטידות הרגילים ופשוט המירו את הקמח הרגיל בקמח מצה.

אלכוהול – שתיית יין בליל הסדר היא מצווה חשובה אך אין דגש על סוג היין. הערך הקלורי כפול ביין מתוק ביחס ליין יבש ומיץ ענבים. ניתן לחסוך בקלוריות אם נבחר בהתאם את כוס היין שלנו. רצוי שהשתייה הנוספת בארוחה תהיה דלת קלוריות. למשל, מים עם קוביות קרח, עלי  מנטה ופלחי לימון בכד שקוף יהוו בנוסף לרוויה גם קישוט צבעוני לשולחן החג. (יין רוזה =95 קלוריות לכוס על פני יין אדום מתוק =170 קלוריות לכוס.

חרוסת – מאכל יהודי מסורתי שמהווה חלק בלתי נפרד מארוחת ליל הסדר. החרוסת מתוקה, טעימה ונמרחת בקלות על המצה. אפשר ליהנות מחרוסת מסורתית דלה בקלוריות, משביעה ומלאה ויטמינים: לצנצנת קטנה של 250 גרם. המתכון:

1 תפוח, 1/2 כוס אגוזי מלך, 1/4 כוס יין מתוק,  2 כפות צימוקים, 1 כף דבש

וקינמון וציפורן לפי הטעם. טוחנים את כל המרכיבים יחד ומקבלים חרוסת נהדרת.

עוגיות הפסח – בעוגיות הפסח יש 'סכנה' של ממש למי שמעוניין לשמור על משקלו. הן מכילות בעיקר אגוזים, שקדים, בוטנים, קוקוס, שומשום וכ"ו. כולם עשירים בשומנים וקלוריות. עוגייה אחת יכולה להכיל כ-100 קלוריות. אם אתם מסוג האנשים שלא מסתפקים באחת- אל תקנו מהן בכלל…

עצירות – לא נעים, אבל מצות כידוע גורמות לעצירות, עוד סיבה לאכול מהן פחות. ההמלצה – לאכול מסודר, כל 3 שעות, להרבות בשתיית מים ובצריכת ירקות העשירים בסיבים תזונתיים.

תפוחי אדמה– כן, בחג הפסח רבים מאיתנו אוכלים כמות גדולה מאוד של תפוחי אדמה. כדי לשלב אותם נכון בתפריט כדאי לזכור שתפוחי האדמה מהווים תחליף ללחם. תפו"א אחד (בינוני) שווה ברמה הקלורית לפרוסת לחם או לחצי מצה (כ 75 קלוריות). לכן, חשוב מאוד להעריך כמה תפוחי אדמה מוגשים בכל מנה. בטח שעדיף לא לטגן אותם, ואם מתבלים בשמן אז במדידה- בכף או בכפית, כדי שנדע כמה שמן הוסף.

ביצים– ביצים מהוות מקור מצוין לחלבון, שהוא בעל איכות תזונתית גבוהה ביותר. החלמון לעומת זאת מכיל שומן וכולסטרול. לכן חשוב לצרוך אותו במידה ובמדידה. ביצה מכילה כ- 80 קלוריות ליחידה. כשרוצים להגדיל את כמות החלבון, אפשר פשוט להפריד ולהוציא חלק מהחלמונים.

כדאי לשים לב שלעיתים קרובות פשטידה, שנראית כאילו היא מנת ירק, מכילה תפוחי אדמה וביצים בכמות משמעותית. וכך, מנת הפשטידה הופכת להיות מנה עיקרית בארוחה ולא רק ירק נלווה – ויש להתייחס אליה בהתאם.

פשטות באכילה, אכילה מתונה ולא מופרזת, פעילות גופנית (גם בני ישראל יצאו למסע ארוך…) והליכה לקראת רעיון גדול – אלו חלק מהמאפיינים של העבדים שיצאו ממצרים ואלו יכולים להיות מאפיינים מצוינים להצלחה באכילה נכונה שלנו בחג הפסח.

מודעות פרסומת

אודות juli1974

אקדמאית, אמא ל-3, יחצנית מסיבות לשעבר, עוסקת בתחום בקרת פרויקטים
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.