בובת הריצ'רצ'ים זוללי הדאגות

בובת הריצ'רצ'ים זוללי הדאגות הגיעה אלינו הביתה ובתי הקטנה אלונה, בת 4, אימצה אותה ישר לחיכה…

אלונה, שעלתה בימים האלה לגן טרום חובה מתרגשת מאוד מהשינוי ובובה הפכה לחפץ מעבר חיוני עבורה.

כולם דואגים, אם אפשר להפיק מחשבה הרי שכבר מפיקים דאגה, וזה בדיוק מה שעובר על ילדים בגילאי טרום בית ספר. ממה הילדים שלנו דואגים? לעיתים מהחושך, מללכת לרופא, רעשים חזקים, ברקים ורעמים, דבורים וחרקים, מפלצות מתחת למיטה ועוד. בשורה תחתונה הם דואגים, והדאגה הזו יכולה לגרום לחוסר נוחות להם ולמבוגרים שאוהבים אותם.

אחרי שכבשו את אירופה, החברים חדשים הגיעו על מדף הבובות של ילדים: הריצ'רצ'ים זוללי הדאגות. הריצ'רצ'ים הם בובות רכות, נעימות למגע שכיף להתכרבל איתן. הפה של הבובות הוא בעצם תא עם רוכסן בו יכולים להכניס הילדים פתק עם ציור של דאגה והריצ'רץ' "ייבלע" אותו ואת הדאגה.

הריצ'רצ'ים, Worry Eaters באנגלית ו-Sorgenfresser בגרמנית, מגיעים לישראל אחרי שכבשו כבר את אירופה, צפון אמריקה, יפן וסינגפור וזכו לאהדה רבה בקרב הקטנטנים. הריצ'רצ'ים מתכתבים עם טרנד האנשת הרגשות: מחשבות הילדים, מה שמטריד אותם, הוא בחשיבות עליונה אצל ההורים. אחרי הסרט "הקול בראש" ובהמשך לסדרות וספרים שונים לילדים, כעת מגיע להיט היסטרי חדש שיסייע לילדים לתקשר עם הוריהם. הריצ'רצ'ים משמשים כחפץ מעבר או חבר טוב, מאפשרים דיאלוג פתוח עם הילדים ושיח על נושאים פשוטים שמטרידים את מוחם הקט מידי יום.

לכל ריצ'רץ' שם ואופי ייחודי: פלינט הוא הפיראט הקשוח, פלאם הוא הילד המדליק שחזק ביום אך חושש בלילה, בטי וביל הם אחים תאומים אבל עדין יש ביניהם שוני בטי היא יפה בורוד ולביל פסים כחולים, אינו אוהבת להתכרבל, לפולי יש אוזניים גדולות, סאגו תמיד שומר עליך ושנולי שמח ועליז. לכולם יש אופי חזק ומדליק, אך כולם גם דואגים לפעמים, ממש כמו הילדים שלנו.

הבובות מתאימות לילדים החל מגיל 3.

מחיר הבובות: מידה M 69 ₪, L 99 ₪.

מדובר בבובה רכה, נעימה אשר נוח לקחת אותה לנסיעה ארוכה או אפילו לטיסה.

ניתן להשיג את הבובות מהסדרה בחנויות הספרים והצעצועים.

את השקת הבובות בארץ מלוות מיכל ינאי וביתה בת ה6 אלכס, על נקודת מבטן אודות השיח שהבובה מאפשרת וצוות המומחיות: שרון צונץ, פסיכולוגית חינוכית ובת חן שניידר, פסיכולוגית קלינית מומחית לטיפול בילדים.

חלון פנימי (iframe)

את השקת הפרויקט מלוות: – מיכל ינאי וביתה בת ה6 אלכס, על נקודת מבטן אודות השיח שהבובה מאפשרת. – צוות המומחיות: שרון צונץ, פסיכולוגית חינוכית ובת חן שניידר, פסיכולוגית קלינית מומחית לטיפול בילדים.

https://youtu.be/YtnyFeQk5Kk

מצ"ב מאמר של בת- חן שניידר, פסיכולוגית קלינית מומחית, מטפלת בילדים, נוער ומבוגרים, על התרומה של בובות בחיי הילדים.

פסיכולוגים משתמשים לעיתים בבובות על מנת לסייע לילדים להתמודד עם חוויות רגשיות עוצמתיות, כגון פחדים (תרפיה במשחק). בגואטמלה נוהגים להביא לילדים 'בובות דאגה' לפני השינה, על מנת שיספרו לבובות הקטנטנות והצבעוניות הללו את צרותיהם ודאגותיהם. באופן הזה הילדים מסירים את עול הדאגה מכתפיהן הצרות, ומתפנים לשינה. לילדים ולנוער פחדים טבעיים רבים, כמו פחד מחושך, מבעלי חיים, חשש "שמשהו רע יקרה להורים" או לילד עצמו. ישנן דאגות בנוגע ללימודים ("ואם אכשל?") ולהשתלבות החברתית ("ואם לא יאהבו אותי?").

במסגרת עבודתי כפסיכולוגית קלינית, עם ילדים ונוער, אני עושה שימוש באותן הבובות מגואטמלה ואחרות, על מנת ליצור דיאלוג על פחדים כגון אלו. לאחרונה התוודעתי לבובות חדשות, המכונות "הריצ'רצ'ים" או "זוללי הדאגות". בובות אלו, הינן חלופה מועדפת ל'בובות הדאגה' בהן נעזרתי בעבר. יתרונן של בובות אלו בכך שפיהן נרכס בריצ'רץ, אשר מקנה תחושה שהפחד שמביע הילד מוכל אצל הבובה ונשמר במעין כספת. שמחתי לשמוע על קיום בובות "זוללי הדאגות", אשר משדרות מסר חשוב לילדים ונוער, והוא שפחד ודאגה, הן חוויות רגשיות טבעיות, עימן כולנו מתמודדים.

הילדים והנוער של היום חווים דאגות וחרדות רבות. הם צופים בטלוויזיה, בסרטים, גולשים באינטרנט ונחשפים לכמויות אדירות של מידע. הם בשלים קוגניטיבית להתמודד עם המידע הרב, אך לא תמיד בשלים רגשית להתמודדות עימו ומתקשים להכילו. הם רואים בסרטים דמויות מפחידות וחוששים שהן קיימות במציאות. קיימת מודעות יתר לשיבושים ולאסונות האפשריים, אשר עלולה לעורר בהם חרדה וקושי.

במקרים אלו אני מוצאת שילדים יכולים להיעזר בבובה זוללת הדאגה, בכדי להתמודד עם דאגותיהם גם בביתם. הילד יכול לחלוק עימה את פחדיו ודאגותיו, או "להאכיל" אותה באמצעות כתיבת מילים או ציור בנושא (הילד או ההורה יכולים לכתוב את תימת הפחד כגון- זריקה, מפלצת וכו'). ברגע שהרוכסן נסגר הדאגה "עוברת" לבובה ומוכלת על ידה. אנחנו יכולים לזהות משהו מהתהליך הזה אצלנו כמבוגרים- בעת ביצוע רשימות של מטלות. אחרי שכתבנו את המטלות אנו מרגישים כאילו ירדה אבן מעל ליבנו. אנו חשים הקלה ורגיעה, על אף שבפועל, בעולם האובייקטיבי, הכל נשאר זהה. בנוסף, קיום הבובה מסב את מוקד ההתייחסות מקשיי הילד – אל הקשיים של "הבובה", ובכך מסייעת להתמודד עם המבוכה והקושי הכרוך בביטוי הדאגה.

שימושים אפשריים נוספים בבובות אלו:

מבחינה פסיכולוגית, אובייקט מעבר הינו חפץ אשר מסמל בעיני הילד את הנוכחות המרגיעה של הוריו. בובות אלו, בשל רכותן, יכולות לשמש כאובייקט מעבר מנחם, בדומה לדובי או שמיכה אהובה. בובה זו משכללת את אובייקט המעבר שכן כיסה מאפשר לילד לשמור בפיה תמונה של אובייקט אהוב, למשל תמונה של בני משפחתו.

ילדים ונוער פעמים רבות אינם די תקשורתיים (כגון – "איך היה בגן?", "כיף"). שימוש בבובות אלו יכול לעודד תקשורת מעמיקה יותר של ההורה עם ילדו. בנוכחות ההורה, הילד יספר "לבובה" על חוויות יומו והתמודדויותיו, מה שיגביר את המעורבות של ההורה בעולמו הפנימי של הילד. באמצעות השיחה שהבובה מאפשרת, ניתן לסייע לילדים לדייק את השימוש באוצר מילים רגשי. תרגול זה יכול לסייע במיוחד לילדים שמרבים לזעוף או לפרוץ בבכי- כשהילד יאמר "היה לי יום מעצבן כי יונתן לא הגיע"- לסייע לו לדייק "היית מאוכזב מזה". בדרך זו מסייעים לילד לבטא את הרגש הספציפי ולא רק מורת רוח ומצוקה כוללנית (לדייק אני כועס, מתוסכל, זועם, מאוכזב וכו').

ניתן לעשות שימוש בבובה ככלי מנחם להתמודדות עם אובדן רגשי או ממשי, כמו מעבר דירה, פרידה מהגן פטירה של חית מחמד וכדומה. הבובה יכולה להכיל חפץ קטן או תמונה שמזכירה את שאיננו. ועל ידי כך לשמר את הקשר מושא הגעגועים.

יש להדגיש כי הבובה מהווה כלי עזר להתמודדות נורמטיבית עם דאגות מתונות. במקרה של חרדות עוצמתיות או ביטויי מצוקה מצד הילד, חשוב לפנות לייעוץ פסיכולוגי.

חוות דעת שרון צונץ, פסיכולוגית חינוכית, אודות בובות הר'יצ'רצ'ים בהיבט התקשורתי בין הילד להורה:

דאגות, פחדים הרבה ילדים חוששים להגיד מה מדאיג אותם, שמא "יעירו את המפלצת"

  1. רקע
  • חששות ילדים נחשפים לעתים למידע או מראות שקשה להם להכיל. עם זאת, לא אחת, נדמה להם שאסורלספר לאף אחד, ולעתים זו הבקשה המפורשת מהם.
  • שמירת חששות זוללת אנרגיה נפשית רבה, כזו שיכולה להיות מתועלת ליצירתיות וללמידה, ובמקום זה 'מבוזבזת' על שמירת החשש. שם יש תחושה של בושה ואף פחד. חששות עלולים להחליש את תחושת ההתמודדות. לפעמים יש חשש שיכעסו אם הסוד יתגלה.
  • הורים רבים יכולים לדאוג שלילד יש חששות, והוא לא משתף אותם.

בובת הריצ'רץ' מעוצבת כך, שדבר ראשון היא מתחבבת על הילדים ויוצרת אמפתיה )במראה ובמגע(  ודבר שני, עצם הבאתה הביתה פותח שיחה חשובה מאוד בין הילד להורה )או בין הילד לגננת או למורה אםהבובה נקנית לגן(.

בשיחה יש לדבר באופן כללי על חששות מהם חששות טובים )אני מכין לאמא הפתעה ליומולדת ואני לא רוצה שהיא תגלה) ומהם חששותרעים )מישהו עשה לי לא נעים ואמר לי לא לגלות(.

המסר שצריך להעביר לילדים: בכל זאת כדאי לשתף, צריך לבחור את מי לשתף. מישהו שסומכים עליו ויכול לעזור. דגש מיוחד לשים על מקרה של פגיעה, בילד עצמו או בחבר. להדגיש שלספר לאדם הנכון זו לא הלשנה אלא עזרה.

הבובות נכנסות מיד אחרי ההקדמה, הסבר של ההורה: הנה יש לנו כאן את ביל, והאוכל שהוא הכי אוהב זה חשש, דאגה. או פחד.  שאלה: מה הפחד שלך?  תפקיד ההורה/מורה תפקיד כפול גם להקשיב ולעזור בכתיבת הפתק, וגם להציע בקול רם דרכיםלפתרון )גם להציע התייעצות עם מישהו מומחה לתחום זו התחלה של פתרון(. לפעמים מספיק להקשיב ולתת לבובה לדאוג במקומנו.

הבובה מאפשרת להורה ולילד להתחיל שיחה משמעותית, מלב אל לב. שיחה כזו מקרבת, והבובה מזמנת רגשות חמים ונעימים. ככל שנקדים ליהנות מהאיכות הזו, כך ניצור קשר משמעותי יותר עם ילדינו, כלומר בעזרת הבובות נבנה קשר טוב בין ילדים החל מגיל 3-4 לבין הוריהם, מה שיחזק את התקשורת גם בגיל ההתבגרות.

מודעות פרסומת

אודות juli1974

אקדמאית, אמא ל-3, יחצנית מסיבות לשעבר, עוסקת בתחום בקרת פרויקטים
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.