ספר ילדים חדש "הבלגן של הדס" מאת הדס גניס-פרי

"אוי, זה ספר בדיוק בשבילי! מצויירת פה ילדה בבלגן, ואני אוהבת בלגן..איזה ילד לא אוהב בלגן?" שמחה בתי אלונה ברגע שגלתה ספר ילדים חדש  "הבלגן של הדס" מאת הדס גניס-פרי. הספר מיועד לילדים מגיל 3, מתאים לקריאה לילדים מגיל 5 (גן חובה) ועד ילדים בכיתה ה. המסרים מיועדים למבוגרים ולילדים כאחד.

"אֶת תִּיק בֵּית הַסֵּפֶר שָׁכַחְתִּי בַּכְּנִיסָה וְלָאוֹטוֹבּוּס נִכְנַסְתִּי יְחֵפָה בִּקְפִיצָה. "הֲדַס מְבֻלְבֶּלֶת," חִיֵּךְ הַנַּהָג, "בֹּקֶר נֶהֱדָר! וּמָה קָרָה לָךְ הַיּוֹם בַּשֵּׂעָר?"  חַנָּה הַשְּׁכֵנָה בְּבֶהָלָה עָלַי הִסְתַּכְּלָה, "יֵשׁ לָהּ הַפְרָעַת קֶשֶׁב וְרִכּוּז, זֹאת לֹא שְׁאֵלָה" (מתוך הספר).

ספר הילדים "הבלגן של הדס" מאת הדס גניס-פרי בהוצאת "ספרי צמרת" מתאר יממה בחיי הדס, ילדה בעלת הפרעת קשב וריכוז אשר על אף רצונה העז להצליח להיות "ככל הילדים" היא אינה מצליחה להתרכז בשיעורים ולמלא אחר המשימות הנדרשות בבית הספר ובבית.

הספר מתאר באופן משעשע את חוויית החיים של הדס החל בבלגן שיש לה בחדר וכלה בחלומות בהקיץ המלווים אותה בשיעורים. הספר כתוב בשפה קלה ומהנה, מציג את ההתמודדות עם הפרעת קשב וריכוז ואת הפתרונות השונים והיצירתיים שאפשר למצוא ביחד כדי להפוך את ה"הפרעה" ל"השראה".

הדס כתבה את הספר על בסיס חוויותיה האישיות כתלמידה בעלת לקויות למידה וקשב ובעקבות מפגשים עם תלמידים רבים, כמורה במערכת החינוך ובמסגרות הבלתי פורמליות. הדס שואפת לחשוף כל ילד והורה לצד החיובי והצבעוני של החיים עם הפרעת קשב וריכוז ולהטמיע בקורא את האמונה שאפשר למנף את הקושי להצלחות בכל התחומים.

לאורך כל הספר מתכתב הטקסט עם האיורים המקוריים והססגוניים של מיכל רון שמאירה בשלל צבעים את הסיפור ומוסיפה לייחודיות שלו.

הדס גניס-פרי (29), נשואה  ללירוי ואימא לנינה (2.4), תושבת רמת גן, יזמית בתחום החינוך. מורה ומחנכת, בעלת רשת "מרכז למידה הדס" ובוגרת תואר שני (M.A) בחקר חינוך אלטרנטיבי מאוניברסיטת חיפה.

על ההשראה לכתיבת הספר מספרת הדס: "היא הגיעה מחוויות ילדותי כתלמידה ובעקבות מפגשים יומיומיים עם תלמידים בגילאים שונים כמורה. המפגש עם תלמידים חושף בפניי יום יום את הקשיים של התלמידים בימינו ואת הפערים בין עולמם הפנימי לחומרים הנלמדים בבית הספר. ההשראה נוצרה גם מתהליך הלימודים שלי. נחשפתי למאמרים רבים ולמחקר מעמיק בנושא "אלטרנטיבות חינוכיות", דבר שגרם לי לגבש דעה אודות מערכת החינוך והבנה מעמיקה יותר על הקושי של תלמידים בימינו. ביססתי את הכתיבה על חוויות מילדותי".

מרכז למידה הדס

"בשנת 2013, החלטתי לעזוב את מערכת החינוך כדי לנסות לפתח את תחום החינוך המשלים – "הבלתי פורמלי" בישראל. הקמתי "קהילת לומדים" ופעלתי מול עיריות שונות לקדם את הנושא בעירן. המטרה הייתה ליצור מרכזים קהילתיים במימונן ולאפשר הגעה חופשית לכלל התלמידים. כשנתקלתי בקשיים ובירוקרטיה החלטתי ליזום את הקמת "מרכז למידה הדס". מרכז הלמידה ממוקם במרכז רמת גן בשכונת מגורים קטנה ונמצא מאחורי בית ספר. מיקומו הגאוגרפי נבחר בקפידה ותואם לפילוסופיה של המרכז. האידיאולוגיה שעומדת מאחורי פתיחת המרכז והעשייה החינוכית שלי בכלל היא ההבנה שמערכת החינוך נמצאת במשבר עמוק שלא ניתן לגשר עליו באמצעות החינוך הפורמלי. הבנתי שחינוך בלתי פורמלי עשוי לתרום לצמצום פערי הלימוד, להעשיר את התלמידים ולהגביר את תחושת המסוגלות אצלם".

"המרכז פתוח החל משעות הצהריים. התלמידים מגיעים אליו מיד אחרי בית הספר לפעילויות שונות כמו "בית לשיעורי בית", קבוצות למידה במקצועות השונים, שיעורים פרטיים, סדנאות, מוסיקה טיפולית, קייטנות וחוגים, הרצאות וסדנאות קהילתיות ואחרות. הפעילות במרכז  היא רב-גילית ומושתתת על מודלים שונים כמו: עבודת עמיתים, קהילת לומדים, העצמה, פסיכולוגיה חיובית, הקניית כלים למציאת  משמעות ואחרים. העשייה במרכז כוללת ליווי והנחיית הורים, בניית תכניות מול בתי ספר, העברת סדנאות חוץ בתוך בתי ספר, הנחיית מורים ואחרות. לפני כשנה פתחתי מרכז למידה נוסף  בשותפות עם גיסי שמתמחה במתמטיקה בלבד".

"התכנית שלי לשנה הקרובה היא להרחיב את הפעילות לידי רשת מרכזים ארצית ולעודד שיתופי פעולה חברתיים למען הקמת קבוצות למידה קהילתיות ויצירת מרכזי למידה קהילתיים".

בין הפתרונות שהדס מציעה כדי להפוך את ההפרעה להשראה: "טיפוח תחביב אצל הילד שבאמצעותו יוכל להביע את היצירתיות שלו; חיפוש יומי אחר 5 נקודות חוזק באמצעות 'מחברת הקסמים'; לימוד אסטרטגיות למידה ו'ללמוד איך ללמוד'; לנתב את היצירתיות של הילד למציאת פתרונות משותפים שיעזרו לו להתמודד. העמוד האחרון בספר תומך בנקודה הזאת ומאפשר לילד לערוך מעין 'רפלקציה' וחיפוש אחר פתרונות שיהיו מדויקים לו כפי שהדס מצאה את החשיבה החיובית כאמצעי להשראה".

הדס גניס-פרי מציעה להורה ליצור עם הילד "מחברת קסמים" כדי לנתב את הקריאה לעבודה רגשית משותפת שעשויה להעלות את הדימוי העצמי של הילד ולגרום לו לעבור שינוי. "הייתי מציעה לעבור תהליך משותף של מציאת 5 נקודות חוזק מידי יום במשך מספר שבועות לפחות. לאחר מכן ניתן להוריד לכתיבה אחת לשבוע. הספר מעודד כתיבה ותהליך רפלקטיבי של התבוננות ופיתוח מודעות לחוויות החיים השונות והעבודה הנלווית מציעה לילד לעבור תהליך פנימי שעשוי להשליך על תהליך הלמידה ולהביא לשיח, לזמן איכות עם ההורים ולהעצמה רבה".

הדס מוסיפה "הייתי רוצה שילדים ייקחו מהספר תחושת שייכות והבנה שהם לא לבד, חשיבה יצירתית, מציאת נקודות חוזק בעצמם, טיפוח אהבה ללמידה ותחושת מסוגלות".

"הבלגן של הדס" מאת: הדס גניס-פרי. איורים: מיכל רון. הוצאת הספרים "ספרי צמרת", 24 עמודים.

ניתן להשיג בכל חנויות הספרים במחיר לצרכן  48 ₪.

אודות juli1974

אקדמאית, אמא ל-3, יחצנית מסיבות לשעבר, עוסקת בתחום בקרת פרויקטים
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.